⛰️Vandrování po... Albánii🥾
Rok se s rokem sešel a ̶b̶l̶í̶ž̶í̶ ̶s̶e̶ ̶V̶á̶n̶o̶c̶e̶.̶ ̶ a vyrazil jsem vstříc týdennímu vystoupení z reality, komfortu, technologií a vůbec všední rutině. Vydal jsem se s kamarády do hor do Albánie.
V poměrně ustálené skupince 3–4 stále-mladých mužů jsme vyrazili už na několikátý podnik za kopečky na kopečky. Některé z předchozích dobrodružství jsem již popsal na tomto webu, jde o takové průniky mezi mikro-cestopisem, extraktem technologických a jiných tipů. Jde o ohlédnutí, které mi v budoucnu, nebo s trochou štěstí vám, přijdou k 🌈.
Proč Albánie?
- 🐻 Je divoká – nesvázaná pravidly, neokupovaná horskými rezorty a nepřeplněná turisty.
- 🦺 Je bezpečná – místní lidé jsou, až na klasické výjimky (ano, mluvím o vás, taxikáři) pohostinní a přátelští k návštěvníkům. Potkali jsme informačně otevřeného pasáčka (seděl rok v Anglii za pěstování marihuany), dostali pozvání na kafe a koupali se s místním ve veřejných termálních lázních.
- 💸 Je levná – Pryč jsou časy, kdy jsme měli rozpočet 1.000 Kč na den a vešli se i s letenkou, ale Albánie je celkově cenově velmi příznivá.
- 🌄 Je krásná – Přírodní krásy Albánie jsou okouzlující a rozmanité. My si vybrali, jako obvykle, že dobudeme místní peak 🗻, takže volba padla pohoří Korab.
🗺️ Plánování
Plánování je, jako obvykle, kombinací zbytečně dlouhého váhání nad nákupem letenek a zbytečně hektického chystání nutného vybavení. A navrch, last-minute balení.
Nicméně, máme svoje osvědčené podpůrné šablonky a podklady:
- Plánovací nástěnka v Trellu.
- Vandrovního žvanec.
- Tipy z minula.
Původně jsme měli jet 4, nakonec nás bylo 3. Čtvrtý bohužel zůstal doma s c0videm.
🌌 Plánovaná trasa
Trasu nastřelil kolega spoluvandrovník na základě několika pročtených reportů a našich potřeb.
Při nahrání plánované trasy do hodinek Garmin (viz dále) jsem udělal tu chybku, že jsem nahrál tuto verzi mapy, která vznikla manuálním měřením. Tedy, manuálně narýsovaná trasa nelícovala s cestami, takže hodinky každou chvíli řvaly "že jsem mimo trasu".
⚙️ GearList
Co stojí, možná, za zmínku:
- 🥾 Opět jsem se nechal na chvíli zviklávat a zvažoval jsem, zda kvůli možnému sněhu si nevzít raději řádné pohory. Nakonec jsem se pochlapil a vzal si opět barefootové Vivobarefoot Tracker Forest ESC. Večer v nich cítím větší chlad od země, ale včasné přezutí do teplých a suchých ponožek to do jisté míry řeší. A ten pocit kontroly a vnímání povrchu – to je skoro jako mastercard, k nezaplacení. Btw. barefoot pohorky a ne-barefoot pohorky stojí podobně. Jo a ❄️sníh se nekonal.
- 🔌 Nejel jsem žádný brutál offgrid & offline, takže se mnou jela i nějaká elektronika:
- 👓 RayBan Meta – kombo slunečních brýlí, rychlo-záznamového zařízení a také inkognito sluchátek. Doposlouchal jsem tak audio knížku Skrytý potenciál.
- 💍 Oura Gen 4 – zbrusu nová, čerstvá generace. Zklamáním je, že avizovaných 8 dní nedá.
- ⌚ Garmin Fenix 8 – nový přírůstek 24/7 nositelné elektroniky (věnuji se mu více zde - #fenix8).
- Oproti mým původním, stařičkým Garminem Fenix 5 mají osmičky mapy a navigaci 🗺️. A to se prostě hodí. Zejména, když už toho máte plné kecky a chcete dojít na místo plánovaného nocležiště a nebloudit...
- ☀️Mám solar variantu – nějaké luxhodiny jsem nachytal, ale jedno dobití bylo vzhledem k celodenní GPS stejně nutné.
- Byl jsem zvědav, na kolik využiji integrovanou svítilnu. Ta se mi ale hodí spíš na občasné posvícení doma. Na vandru mám po ruce (v bederáku)...
- 💡čelovku NITECORE NU25 V2, se kterou jsem nadmíru spokojen. Svítí také červeně a to rovnou bez zbytečného překlikávání přes bílou.
- 🔋AlzaPower Onyx 20000mAh – dostatečná zásobárna energie, která se bohužel nekamarádí s malým odběrem Oura nabíječky.
- 🏑 Sestra mi zabrala Fizan Compact 3... Po zkušenosti s nimi jsem si je pořídil znovu, jen v menší (čtyřdílné) variantě Fizan Compact 4. Mají tu výhodu, že méně "čouhají z batohu", když je máte složené.
- Pořídil jsem si novou karimatku – Nemo Equipment Nemo Tensor All-Season. Je menší, lehčí, vyšší, pohodlnější. Avšak pozor, je docela úzká. Možná by stála za úvahu varianta Wide.
🍽️ Jídlo
Na vandru vaříme. Vaříme ráno, vaříme večer, přes den se svačinkuje. Vaříme na plynovém vařiči, což mmch znamená, že po příletu vždy sháníme plynovou bombu. Sehnali jsme ji kdesi (asi zbytečně hluboko) v centru Tiraně – zde. Pro urychlení a usnadnění přesunu z letiště jsme využili taxi přes appku Clust.
🥞 Snídaně
Vzal jsem si opět na starost snídaně. Opět jsem logisticky, lokálně, bezobalově, a doufám, že i chuťově, posunul laťku o fous výš:
🍕 Večeře
Základem večeře byla bramborová kaše, nudle a nebo oblíbený lifehackový kuskus. Do toho klasicky "sypání" – sýr, salám, sušená zelenina, koření, oliváč apod. No prostě, ač to tak nevypadá, tak po celodenním dupání je to ultimátní šmakuláda.
🍩 Svačinky
Stále se mnou dost rezonuje čerstvě dočtená kniha Ultrazpracovaní lidé. Sice jsem se nevyhnul se několika standardním UPF (Ultra-Processed-Food) sušenkám, ale zahrnul jsem 2 pecky, které jsou opakem UPF:
👣 Absolvovaná trasa a poznatky ladem skladem
Nakonec jsme nachodili necelých 80 km, přičemž jsme si původní trasu trochu uzpůsobili a v závěru šli část přes Makedonii.
- 🛬 V jednom z předchozích tipů z minula jsme si napsali "nekupovat letenky přes kiwi". Neposlechl jsem... a měl jsem tentokrát letenku levnější asi o 500 Kč, než napřímo 🤷. Reálnou nevýhodu to nemělo. Naopak, kiwi mi nabídlo pomoct s kompenzací při zpoždění letu. Viz dále.
- 🛜 Albánie není v EU. Tedy, data stojí 🚀 (pro mě cca 2000 Kč za 2 Gb). Chytrou možností je využití e-sim a například aplikace Airalo (cca 200 Kč za 2 Gb)
- 🚌 Hned první vidle nám hodili do cesty jízdní řády a to hned dvakrát:
- Autobus v 19:00 Tirana–Kukes, ač byl podle jízdních řádů avizován, už nejel, místní taxikář si nad námi celkem agresivně klepal na čelo, což nebyla nejtaktičtější varianta, jak nám nabídnout své služby... 🤦♂️
- Druhý den už autobus jel ... v 8:00. Nesmíte si ale myslet, že přijdete tak akorát. Již byl plný. Další hodina čekání.
- 🚕 Kukes–Shishtavec tágo za 40 Euro. Asi by se dalo usmlouvat víc, ale udělali jsme postaršímu pánovi bez licence radost :)
- 💸 Vybrali jsme nějaké jejich LELky v bankomatu na letišti. Ale vesměs všude berou Eura a přepočet zvládnu z hlavy i já. Příklad. Bomba stála 800 LEL = 8 Euro.
- 🌪️ Měli jsme luxusní, převážně slunečné, počasí. Nepršelo ani jednou. Přes den na triko, po západu slunce na bundu a kalhoty (nebo podvlíkačky).
- 🐻 Žádné medvědy jsme nepotkali. Ale pozor, kamarádi, kteří absolvovali podobnou trasu ve stejný rok v srpnu, potkali dost hladovou lišku. A neběžela k Táboru a nenesla kus zázvoru. Škrábla spícího kamaráda do ksichtu a utíkala směrem k Rabdisht a nesla si kus jeho chleba. Proto se možná hodí si v nižších polohách přivázat věci kamsi na strom (viz galerie 2).
- 💯 Minulý vandr jsem bedlivě sledoval data z Oura prstenu. Zejména proto, že jsem se na počátku potýkal s nějakou horečkou a potřeboval jsem mít přehled pro další plánování. Moje obecná rada ale je spíše se denní doporučení prstenu/hodinek nedívat. K čemu vám je doporučení "Odpočinkový den", když vás čeká 20 km?
- ♨️ V Peshkopi jsou "lázně" – nebyli jsme v těch veřejných/vnitřních, ale pouze v jakési venkovní betonové kádi (viz galerie 1). Jde o vodu, která je načichlá siřičitany a má mít 39 stupňů. Když pominu všudypřítomné odpadky, nebylo to vlastně špatné.
- 🗑️ Odpadky jsou obecně smutná kapitola Albánie a vůbec celého Balkánu. Krásná příroda silně kontrastuje s potoky plných odpadků. Místní by se asi měli zaměřit na edukaci v této oblasti...
- 🛫 Let zpět byl opožděn o více jak 3 hodiny. Údajně máme nárok až na 250 💶 na hlavu. Využil jsem kiwi, respektive zprostředkované služby AirHelp. Jak to dopadne, budu informovat.
🎨 Ilustrační galerie č. 1
📸 Insta Střípky
Drobnější poznatky sdílím také na instagramu:
🤔 Závěrem
Do Albánie jsem se dlouho těšil. A byl to dobrý vandr. Hodně přírody. Málo lidí. Skvělé počasí. Krásná země. Škoda množství odpadků.
Pokud si mám vybrat mezi šlapáním kopečků nahoru-dolů NEBO balancováním mezi ostrým skalnatým úsekem a mými myšlenkami, kolik dostane manželka z pojistky, až mi uklouzne noha, beru jednoznačně šlapání. A v tomto ohledu bylo pohoří Korab skvělou volbou. Hodně dupání, málo technicky náročnějších úseků.
Zbývá jen poslední... kam příště?